الجمعة، 14 مارس، 2008

نحب نتعرف .. ورانا ايه ..ورانا ايه


بسم الله الرحمن الرحيم

أولا وقبل أى شى لازم تعرفوا أنا مين.. أنا واحد زى كل المصريين .. الشقيانين التعبانين .. أنا شاب زى كل شباب مصر الزهقانين من العيشة واللى عايشينها.. بس مش مهم و على رأى المثل ( ما ضاقت الا اما فرجت ) .وآدينا مستنيين الفرج .

على فكرة أنا مش صنايعى مش لاقى شغل ولا معايا ليسانس وبشتغل فى مطعم أو على ميكروباص ..مع العلم بقناعتى التامة ان الشغل مش عيب.. أنا للأسف كنت متفوق شويه وجبت مجموع ودخلت كلية الصيدلة واتخرجت والحمد لله واشتغلت كمان فى نفس مجال تخصصى و دى حد ذاتها ميزة كبيره ما انكرهاش..ولكن بعد ما بدأت الحياة العملية اصطدمت بواقع أليم ومرير .. اكتشفت أن مجتمعنا بالكامل بعد أن تحول بقدرة قادر وعلى ايدين حسنى مبارك وزبانيته الى مجتمع متخصخص وليس متخصص , بمعنى آخر أنه فى ظل الرأسمالية المتوحشة التى نعيشها حاليا أصبح لكل من يملك المال أن يخصخصله حته كده ياكل منها عيش ومش مهم بقه الباقى ياكلوا طوب ..ده اللى حصل فى مصر فى كل المجالات بلا استثناء و منها مجال الصيدلة و شيعت مقولة ادى العيش لخبازه الى مثواها الأخير..فأصبح كل من هب ودب من الناس المريشين الوارثين يفتح صيدلية واتنين و ممكن كمان يقف يشتغل فيها وهو لا يفقه شيئا عن الصيدلة وكبيره فى التعليم الدبلوم والناس تقوله يا دكتور .. يا جماعة الكلام دة حقيقة مش أى كلام بيتقال وخلاص, لأنى تعرضت لهذا الموقف اما رحت مره أشتغل فى صيدلية وبعد ما استلمت الشغل لاحظت ان صاحب الصيدلية يتجنب الحديث معايا عن اى حاجه علمية متعلقة بدواء معين , ما اضطررنى أن أسال عنه لحد ماعرفت ان مؤهله (خدمة اجتماعية )..


ازى الحال يا اخواننا..يا أهل الله ياللى هنا .. ايه رأيكم ..والغلط عند مين ؟؟؟

ليست هناك تعليقات: